måndag 2 maj 2011

Himlen börjar här


"Mormor är orolig för mig. Inte bara för att min syster Bailey dog för fyra veckor sen eller för att min mamma inte har hört av sig på sexton år eller för att det enda jag plötsligt tänker på är sex. Nej, hon är orolig för mig därför att en av hennes krukväxter har fått fläckar. Under alla min sjutton år har mormor trott att just den här blomman, som är en obestämbar sort, skulle spegla hur jag mår: känslomässigt, andligt och fysiskt."

Så börjar boken Himlen börjar här av Jandy Nelson. Den handlar om Lennie som plötsligt blir ensam kvar när hennes storasyster, Bailey, tragiskt omkommer när hon får en hjärtatack under en teaterrepetition. Lennies saknad är enorm. Hon drar sig undan från omgivningen och tillbringar mycket tid uppe i deras gemensamma rum. Alla Baileys saker ligger kvar som de gjorde när hon fanns, anteckningsböcker och kläder. Lennie säger att hon ska ta hand om sakerna senare, men hon skjuter upp det. Toby är Baileys pojkvän. Han sörjer också Bailey mycket. Lennie och Toby försöker trösta varandra och hjälpa varandra i sorgen, samtidigt som de dras mot varandra på ett kanske inte så förnuftigt sätt. Lennie känner att Toby är den enda som kan förstå hur hon känner i sorgen efter Baley. Lennies vän Sarah vill väl men kan inte riktigt förstå hur det är.

Samtidigt börjar en ny kille i Lennies orkester. Lennie som inte varit kär förut blir störtkär i honom. Han verkar vara en jättegullig kille och när han blir kär tillbaka så blir Lennie alldeles salig. Men hur ska hon göra med sin relation med Toby och all denna lycka som hon helt plötsligt känner. Är det tillåtet att vara så upprymd när ens syster precis dött? Lennie skriver också små dikter och meddelanden på lappar eller andra föremål som hon lämnar efter sig på olika platser. Dessa handskrivna stycken finns med i texten. Kanske någon hittar dem en dag.

Boken gör mig stundtals ganska ledsen, särskilt när jag tänker på hur ensam Lennie är i sin sorg. Hennes mamma finns inte närvarande med henne och kan inte dela sorgen. Samtidigt har boken positiva delar där Lennie släpper fram sin egen vilja och känslor. Hon står inte längre bakom sin mer utåtriktade syster. Boken berör och man känner sig lite snyftig emellanåt när man läser.



Finns boken inne på biblitoeket? Här kan du se efter.






/Anna-Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar